Surdej og bagning
Inspiration

En lille artikel om surdej

Strikketøj, vinterbadning og surdej er for mange blevet synonym med corona hobbies. Og der er heller ingen bager med respekt for dig selv, der ikke har et saftigt surdejsbrød i sortimentet. Men er surdejs brød bare et tidskrævende modefænomen? Eller er surdej faktisk bedre og sundere end gærhævet brød?


I bund og grund indeholder begge typer brød gær, men hvor gærhævet brød indeholder én slags gærceller indeholder surdejs gær udover mælkesyrebakterier også flere slags gærceller, som gør at det smager lidt bedre og nok bliver lidt sundere. Surdejsbrød får også en mere saftig og luftig tekstur. Og så er det langtidsholdbart.

De mælkesyrebakterierne du finder i surdejen, er de samme som man kan finde i yoghurt, kefir, saurkraut og kimchi. Mælkesyrebakterier er en probiotisk bakterie , der gør brødet nemmere og fordøje og ikke giver samme blodsukker chok som gærhævet brød. Det sker ved at de glykæmiske index (GI) ændres i et surdejsbrød.

Mælkesyrebakterierne gør også at brødet bevarer flere vitaminer (som folsyre) og mineraler (som jern or kalk), samtidig med at surdejsbrødet har et lavere indhold af gluten end gærhævede brød.

Og vælger man grovere brød som rugbrød, der oftest er bagt på surdej, da rugmel ikke indeholder nok gluten til at gær kan virke, ja så gør de grove kerner kun brødet endnu sundere for din fordøjelse.

Men er man helt vild med gær-boller, så fortvivl ikke, man skal blot lade gærbollerne langtidshæve, så dannes der nemlig også mælkesyrebakterier i gærbrødet, hvorved man opnår nogle af fordelene ved surdejsbrødet.


Er du ivrig efter at komme i gang med at bage med surdej? Her har du en simpel og utrolig lækker opskrift på surdej fra Valdemarsro.


Du er muligvis også interesseret i....

Populære Artikler

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *